Honda CRF 450; байк для классического мотокросса
У Хонда CRF 450 мало отличительных особенностей в дизайне. Характерный для многих кроссовых байков этого бренда красный цвет рамы в сочетании со светло-серым. Черного немного. Стандартная форма крыльев и посадка объясняются тем, что этот мотоцикл предназначен для соревнований, где конструктивные вариации не приветствуются.
Конечно, если взглянуть на модификации (любительские), иногда возможно принять bike за другую модель. По крайней мере, если смотреть фото. Однако хорошо разбирающийся в динамике кроссовой техники человек вряд ли спутает этот мотоцикл с чем-то иным в деле (если судит по видео с соревнований).
Двигатель Honda CRF450RX
Мотоцикл Honda CRF450RX получил практически те же изменения, которые приобрел в 2019 модельном ряду CRF450R. Изменения коснулись обновленной головки блока цилиндра, выпускной трубы увеличенного диаметра, механизма сцепления и прижимной пластины в частности, фильтр бокса, новая форсунка смазки поршня, новый датчик переключения передач, а также новые опции режима работы двигателя. Также общая длина выхлопной системы (от выпускного окна мотора до конца глушителя) увеличена на 98мм с правой стороны и на 187мм с левой.
Использование одинаковых двигателей на обоих мотоциклах не сказалось на мощности. Главные компоненты двигателя на моделях мотоцикла идентичны, различается лишь прошивка EFI, настроенная больше на езду в стиле эндуро, нежели мотокросс. Обновленная головка блока цилиндра увеличила момент, а прошивка EFI одновременно увеличила мощность и упростила управление мотоциклом. В целом, мощность передается достаточно равномерно и нервный характер моделей 2018 года остался в прошлом. Компания Honda приложила серьезные усилия и разработала три абсолютно новые прошивки, которые можно переключать на ходу. Мы несколько раз переключали их, для того, чтобы почувствовать разницу. На кроссовом треке разница между ними была минимальна. Все три прошивки работали удовлетворительно, имея свои плюсы и минусы. Значительная особенность модели Honda CRF450RX 2019 года в том, что серьезно снижен эффект торможения двигателем, несмотря на то, какая прошивка выбрана.
Настройки двигателя Honda CRF450RX прошлогодней модели действительно претерпели серьезные изменения. И это чувствуется, когда вы съезжаете с трека и приступаете к езде по дорожкам эндуро маршрутов. В новой модели с добавлением момента и более плавным предоставлением мощности мотоцикл стал управляться гораздо лучше, предоставляя гораздо больше удовольствия. Карта двигателя номер 3 более предпочтительна для открытых, ходовых секций. На более сложных участках, при использовании в основном второй передачи, карты 1 и 2 более предпочтительны. На камнях и скользком покрытии карта номер 2 предпочтительна, так как при использовании карты номер 3 гораздо легче потерять зацеп задним колесом. Есть еще детали, над которыми стоило бы поработать, например маховик, а именно — возможность не глохнуть на очень низких оборотах. Honda заявляет о 40% улучшении этой проблемы, однако мы хотели бы попробовать более тяжелый маховик и посмотреть даст ли это положительный эффект.
Мотоциклы Honda всегда славились легким переключением передач, в большинстве случаев, не используя сцепления и CRF450RX не стал исключением. Шестеренки подобраны великолепно, но для эндуро мотоцикла, шестиступенчатая трансмиссия была бы предпочтительнее. Сцепление работает великолепно и достаточно четко, однако мы замечали некоторые проблемы в работе сцепления при очень горячем моторе.
Это, конечно, не было для нас сюрпризом, так как мы достаточно долго катались, получая массу удовольствия, по медленным и скалистым участкам, где мы очень много пользовались сцеплением.
- Should have the valve clearance checked and the piston replaced after 6 races or 15 hours of use.
- The transmission and engine have separate oil compartments.
- Not properly maintaining a modern four-stroke motorcycle can create an extremely expensive repair bill.
- Riding your motorcycle is more fun than spending a bucket load of money fixing something you could have prevented with a little time and the right information.
The Cyclepedia Press LLC Honda CRF450 online motorcycle service manual features detailed full-color photographs and color wiring diagrams, complete specifications with step-by-step procedures performed and written by a veteran Honda dealer trained motorcycle technician.
When you subscribe to this online motorcycle manual you’ll get instant access to the following information:
Periodic Maintenance
Periodic Maintenance Chart, Clutch Cable Adjustment, Throttle Free Play, Engine Idle Speed, Drive Chain Adjustment, Hot Start Lever, Clutch Replacement, Engine Oil, Spark Plug, Compression Check, Air Filter Servicing, Transmission Oil, Tires, Brake Bleeding, Valve Clearance
Cooling System
Cooling System Specifications, Coolant, Radiators, Water Pump
Quick Reference
CRF450 Specifications, VIN and Engine Number Location, Engine Torque Specifications, General Torque Specifications
External Components
Side Covers, Seat, Fuel Tank, Brake Pedal, Brake Pedal, Front Number Plate, Handlebar, Sub Frame, Front Fender, Rear Fender, Exhaust System
Engine
Engine Specifications, Balancer, Cylinder Head Cover, Cylinder Head, Camshaft Inspection, Camshaft Removal, Camshaft Installation, Kick Starter, Cylinder and Piston, Clutch, Left Engine Components, Right Engine Components, Engine Removal, Engine Installation, Crankshaft, Crankcase Splitting, Crankcase Assembly, Transmission Removal, Transmission Assembly, Crankcase Assembly, Engine Installation
Final Drive
Final Drive Specifications, Drive Chain, Engine Sprocket, Rear Wheel Sprocket
Front Brake
Brake Disc, Front Brake Specifications, Front Brake Caliper, Front Brake Replacement
Rear Brake
Rear Brake Caliper, Rear Brake Replacement, Rear Brake Specifications
Wheels
Wheel Specifications, Front Wheel, Rear Wheel, Bearing Replacement
Steering
Removal, Bearing Replacement, Installation
Front Suspension
Fork Removal and Installation, Fork Seal Replacement, Front Fork Assembly, Front Fork Disassembly, Front Fork Specifications
Rear Suspension
Shock Removal and Installation, Specifications, Swing Arm
Electrical System
Electrical Specifications, Ignition System, Headlight, Switches, Color Wiring Diagrams
Parts Diagrams
Troubleshooting
Professional Tech Support
My Service Records – Online Service Log With Reminders New!
The Honda CRF 450R and CRF 450X motorcycle manual will show you how to repair and maintain the following Honda CRF 450 motorcycles:
2005 Honda CRF450X offroad motorcycles
2006 Honda CRF450X offroad motorcycles
2007 Honda CRF450X offroad motorcycles
2008 Honda CRF450X offroad motorcycles
2009 Honda CRF450X offroad motorcycles
2012 Honda CRF450X offroad motorcycles
2013 Honda CRF450X offroad motorcycles
2014 Honda CRF450X offroad motorcycles
2015 Honda CRF450X offroad motorcycles
2016 Honda CRF450X offroad motorcycles
2017 Honda CRF450X offroad motorcycles
2002 Honda CRF450R motocross motorcycles
2003 Honda CRF450R motocross motorcycles
2004 Honda CRF450R motocross motorcycles
2005 Honda CRF450R motocross motorcycles
2006 Honda CRF450R motocross motorcycles
2007 Honda CRF450R motocross motorcycles
2008 Honda CRF450R motocross motorcycles
Share the love
Comments
Cyclepedia Honda CRF450 Repair Manual – Could not have reassembled this engine without the simple and complete instructions….Engine has been disassembled for 5 years and it was assembled easily just by the great pictures and instructions….I have been using cyclepedia for over 5 years to keep my motorcycle running well and affordable so I can repair the CRF450 myself….thank you. John W.
I am happy I subscribed two yrs. ago. I have been using your manual and specs often. and you always answer my questions. – E. Canas
The Cyclepedia Honda CRF450 online service manual is a great manual – M. Ukota
Perfect. I don’t think i would have gotten the engine out of my CRF450 without the Cyclepedia manual. Thank you. – Chad J.
Everything is very well written, thanks for the hard work you put into this. – Kay I.
I have two subscriptions with Cyclepedia for my Honda CRF450X and my son’s Kawasaki KX85. Living in the UAE we desert ride every weekend, sand and high temperatures cause excessive wear on components, high level maintenance is crucial to ensure a safe and enjoyable ride. With the aid of Cyclepedia i am able to carry out all levels of repairs & maintenance on our bikes. I find both the content of cyclepedia online manuals and the back office support to be second to none. Great job Guys – Ken J.
I have the Honda CRF450 Cyclepedia online manual, and I love it so much. I went through my entire engine with it. I had to replace almost everything in the motor after an oil pump failure. Very good pictures, very easy to understand. – J. Gahan
I have the Online Repair Manual for the Honda CRF450. I love Cyclepedia.com and I will be using it again. Thank you for your help. – H. Blanchard
I rebuilt my CRF450 about 5 times over 3 years with the Cyclepedia manual and really love it. It’s nice to be able to take the manual out on my laptop in the garage and have it right there next to my bike. Thanks for making a complex procedure really easy. – John W.
I bought the Cyclepedia.com online service manual for my Honda CRF450 and it is awesome. – Ryan M.
Excellent online CRF 450 manual! – K. Jakes
Your Honda CRF450R online service manual has helped me out several times already. It is very well done and so much better than my old-school paper Haynes manuals. The pictures are outstanding and really helpful. – P. Clements
Honda CRF450X online service manual lifetime membership- So far its been excellent and have used it quite a lot in the short time I have had it.
Your site is fantastic! I particularly like all the detailed specifications. I look forward to working on my Honda CRF450 with these instructions. Lance M.
I bought your CRF450 manual and have used it a few times now. I’m amazed at the high quality photographs. The text is very easy to follow. Excellent. Thanks. – David
Thanks for producing your Honda CRF450 manual. Thus far I have been able to give my bike a complete tune up, which is very complicated in my opinion, and am looking forward to doing much more. Cyclepedia has made the difference in me having enough confidence to work on my own bike. Thanks. – S. Hussey
Your Honda CRF450 online repair manual is a wonderful product…great pictures and diagrams…absolutely love it. Awesome! – E. Verwiebe
I’ve used your Honda CRF450 online manual to guide me through a fork disassembly. Good pictures, easy to use. – Brent B.
I am very pleased with my subscription to your Honda CRF450R manual! It is very easy to use and includes some great detail!! AAA+++ Thanks so much. – F. Patron
Your Honda CRF450 online manual is awesome, way better than the printed manual! Thanks. – S. Burney
I am a subscriber to your Honda CRF450 online manual. I had some technical questions and needed help – I want to say that your staff are nice people and provided super communication. This is really a great product! – R. Garrington
Your online CRF450 manual has been great and helped me out a lot. Andrew S.
I just serviced my Honda CRF450X Top End with your online manual. Color photos look really good! – Mark G.
Your Honda CRF450 online service manual is a superb publication. I’ve never seen anything as well done or comprehensive. The color photos are sharp and clear, as well as superbly detailed. Absolutely the best money I’ve spent on any type of manual ever, and I’ve been spinning wrenches for 35 years. Thanks a million! T. Glander
Если основная модель CRF150R предназначена для юных, невысоких спортсменов, то есть версия CRF150RB (Expert), как раз для более высоких кроссменов.
Она отличается тем, что имеет колёса большего диаметра, 19/16 вместо 14/12, поэтому клиренс увеличивается до 336 мм вместо 301 мм. А высота по седлу теперь достигает 866 мм против 832 мм.
Вместе с этим, ход задней подвески достигает 282 мм, вместо 272 мм.
Также незначительно возрастает сухая масса мотоцикла — с 75 кг до 77 кг.
Колёсная база мотоцикла увеличивается с 1260 мм до 1825 мм.
НАРУЖНЫЙ МОТОКРОСС ЗДЕСЬ!
После завтрашнего суперкросса в Солт-Лейк-Сити официально будет проводиться время на открытом воздухе. MX Sports Pro Racing объявила о рекордной сумме поддержки производителя на случай непредвиденных обстоятельств в предстоящем сезоне. С добавлением седьмого производителя мотокросса в Америке, GASGAS, в течение 8.3-раундового сезона участникам будет разыграно более 12 миллиона долларов.
Карбюратор gx 390
Прежде чем рассматривать, как отрегулировать карбюратор на мотоблоке Агро, следует уточнить, какой именно вариант установлен на мотокультиваторе, что позволит более детально разобрать процесс действий, которые необходимо выполнить, чтобы отрегулировать устройство. Рассмотрим основные моменты относительно этого приспособления, а кроме того версии 45 для мотоблоков Агро, так как они наиболее часто встречаются при обустройстве культиватора:
- Прежде всего, следует заметить, что модель 390 в отличие от 45 является производством компании Хонда.
- В свою очередь карбюратор для мотоблока Агро 45 модели выполнен отечественным производителем.
- Это приспособление имеет соответствующий переходник для установки на мотокультиватор данной версии.
- Устройство оборудуется двумя отдельными приспособлениями для регулировки положения заслонки.
- Эта известная модель пользуется большой популярностью, однако имеет сравнительно небольшую стоимость (приобрести деталь можно за 1,5 тысячи рублей в соответствующем магазине или через интернет).
В этом видео вы подробнее узнаете о карбюраторе GX390:
Настроенный карбюратор способствует правильной передачи обогащенной смеси в двигатель, однако при условии, что настройка элемента не выполнена, может наблюдаться неправильная работа силовой установки, либо вовсе отсутствие запуска.
Важно. Следует понимать, что это устройство имеет откалиброванные зазоры, из-за чего не допускается наличие посторонних предметов и частиц в горловине.
Описание
Данная версия не отличается чем-либо примечательным. Здесь при производстве используются стандартные материалы и технологии. Единственное, что можно выделить – это заметное качество японской детали в сравнении с отечественными аналогами, либо схожими карбюраторами иных производителей. Устройство оснащено традиционной горловиной, специальной заслонкой, а кроме того топливный кран для подкачки обогащенной смеси. Дополнительно на конструкции выведены необходимые элементы для осуществления настройки положения заслонки.
Отзывы
На данный момент в сети интернет имеются комментарии про любые технические приспособления. Касательно этой версии запчасти, присутствуют следующие высказывания:
- Оригинальный вариант отличается повышенным ресурсом. Это оснащение после настройки не сбивается, что позволяет надолго забыть про необходимость регулировки. В сравнении с аналогами, данное приспособление в разы лучше.
- Эта версия устройства отличается надежностью и долговечностью. Все зазоры откалиброваны идеальным образом. При правильной настройке можно забыть про проблемы с запуском двигателя. За все время эксплуатации выделил для себя только положительные стороны.
Несмотря на наличие массы положительных комментариев, не следует забывать о том, что не все они соответствуют действительности.
Model overview [ edit ]
CRF-F [ edit ]
As of 2021, the CRF-F (-F stands for family) series includes the CRF50F, CRF110F, CRF125F, CRF125F(Big Wheel), and CRF250F. For the 2019 Model year the CRF 110F, CRF125F, and CRF250F all come standard with Electronic Fuel Injection. This improves cold weather starting and makes the bike easier to maintain because of the lack of a carburetor to clean.
Simple, air-cooled 4-stroke motorcycles. Typically, these bikes come in low-power and confidence inspiring configurations for new market entrants. In all, Honda has made a CRF50F, CRF70F, CRF80F, CRF100F, CRF110F, CRF125F, CRF125FB, CRF150F, CRF230F, and a CRF250F.
The CRF70F, CRF80F, CRF100F, CRF150F and the CRF230F have been discontinued. The 70 was replaced by the 110, the 80 and 100 were replaced by the 125, and the 150F does not have a replacement and the 230 was replaced by the 250F
CRF-R [ edit ]
As of 2017, the CRF-R series includes the CRF150R, CRF250R, and CRF450R.
These liquid-cooled four-stroke machines were designed to be utilized purely for closed-course motorcross racing. The CRF-R lineup lacks any extra accessories; like lights and electric start (Although offered as an option on the 2017 CRF-450R).
CRF-450R Notable Changes
2004 | 7/8″ Handlebars |
2008 | Honda Progressive Steering Damper |
2009 | Fuel injection |
2013 | Air forks, dual exhaust |
2017 | Oil Forks, Optional Electric Start [3] |
As of 2018, the CRF-RX series includes the CRF250RX and CRF450RX.
This machine was built as a CRF-450R that was optimized for hare scramble, hard enduro, GNCC style racing. Essentially the same as the CRF-450R except offered as standard equipment an electric start, larger fuel tank, and an 18-inch rear wheel. This bike is to bridge the gap between the more mild X-model and the closed-course race style R model. (First model year: 2017)
CRF-X [ edit ]
As of 2014, the CRF-X series includes the CRF250X and the CRF450X.
These bikes have electric start, but are still considered race bikes, albeit for off-road rather than motocross. [5] Differences from the R models include lighting, electric start, suspension settings, engine and exhaust tuning for more low-end torque, larger fuel tanks, and a more rugged widespread ratio transmission. Robby Bell won the San Felipe 250 in 2006, 2007 and 2008.
CRF-L [ edit ]
In 2008, the CRF230L was introduced as an entry-level dual sport and was street legal from the factory, but still retained a dirt-oriented design. All have full lighting and electric starters. They have a different frame and engine from Honda’s other CRF formats, and most other components are not shared with the other CRF(non-street-legal) motorcycles. These different components meet emissions and government road regulations. Outside of the United States, the CRF230L was marketed as the XR230L. It was discontinued in 2009.
In April 2012, the completely redesigned dual-purpose CRF250L was launched in Japan. It shares a liquid-cooled 249 cc 4-stroke DOHC single-cylinder EFI engine with the CBR250R. It is manufactured in Thailand. [6]
The stroked-up CRF300L was introduced in November 2020. [7]
In November 2017, the 150 cc model called CRF150L was launched in Indonesia. It shares an air-cooled 149 cc 4-stroke SOHC single-cylinder EFI engine with the Verza. It is manufactured by Astra Honda Motor. [8]
CRF-M [ edit ]
In 2008, the CRF230L was the first to offer a supermoto version of the original dual sport, which had several mechanical and cosmetic differences including:
— Black body panels, frame, and wheels
— 17 inch front and rear wheels
— Aluminum handlebar
In April 2013, exactly one year after the initial launch of the CRF250L, Honda announced plans to sell a supermoto version of their dual-purpose motorcycle in Europe. [9] The CRF250M is based on the popular dual-purpose CRF250L, with revised suspension, uprated front brake and 17-inch wheels with wider road tyres. The CRF250M adds another A2 licence-friendly machine to Honda’s line-up.